Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2012

Προεπανάσταση - Η ανατίναξη στο Κούγκι, 16 Δεκεμβρίου 1803..




209 χρόνια μετά..



 
"Η προεπαναστατική και επαναστατική ιστορία του Σουλίου
είναι ταυτόχρονα έμβλημα, μύθος και πραγματικότητα"

(Τάκης Κατσιμάρδος, συγγραφέας και δημοσιογράφος)


 ***

Οι εκδοχές πολλές..
η επίσημη ιστορία αλλά και ο μύθος που μοιραία περιβάλλει
τέτοιου μεγέθους και αξίας ιστορικά γεγονότα
τα οποία θεμελίωσαν τη μορφή της σύγχρονης Ελλάδας..

..έγκλημα η αποσιώπηση και η αποδόμηση της ιστορίας..

http://topontiki.gr/article/27209   

***
Χριστόφορος Περραιβός (1773-1863)
«Ιστορία του Σουλίου και της Πάργας», Παρίσι 1803
Το βιβλίο επανεκδόθηκε το 1815 (Βενετία) και για τρίτη φορά το 1857 (Αθήνα)
Ό,τι ιστορικό έχει γραφτεί για το Σούλι τον 19ο αιώνα από Ηπειρώτες μελετητές
[Παναγιώτης Αραβαντινός (1811-1870),
Σπυρίδων Αραβαντινός (1843-1906),
Ιωάννης Λαμπρίδης (1839-1891)],
στηρίζεται και ξεκινά από τον Περραιβό

Πουκεβίλ (François Charles Hugues Laurent Pouqueville, 1770-1838)
Ιστορία ελληνικής επαναστάσεως , 1826
(ο Ναπολέων τον διόρισε γενικό πρόξενο παρά τω Αλή πασά στα Ιωάννινα,
με τον οποίο ο Πουκεβίλ δημιούργησε ισχυρές σχέσεις.
Εκεί παρέμεινε από το 1805 μέχρι το 1815)

Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος  (1815 – 1891)
Ιστορία του Ελληνικού Εθνους, πρώτη, σύντομη μορφή έργου, έκδοση : 1853,
αρχή και ολοκλήρωση έργου και έκδοσης : 1860 - 1876

Απόστολος Βακαλόπουλος  (1909 - 2000)
Ιστορία του Ελληνικού Εθνους (Εκδοτική Αθηνών, 1970)

Κωνσταντίνος Πανταζής
Οι Σουλιώτες - Ιστορική πραγματεία, 1976

Βάσω Ψιμούλη
Σούλι και Σουλιώτες, εκδ. Εστία, Αθήνα, 2005
(Πρώτη έκδοση : Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, 1998)

***

Το χρονικό από την πολιορκία έως την ανατίναξη

 
7-8 Δεκεμβρίου
Συνεχίζονται οι σφοδρές συγκρούσεις στο Κούγκι.
Τελευταία μάχη γύρω από το οχυρό.
Πολιορκούμενοι βγαίνουν από το οχυρό
έπειτα από διαπραγματεύσεις και συμφωνία με τους αξιωματούχους του Αλή πασά.


8-12 Δεκεμβρίου
Η Κιάφα συνθηκολογεί
ύστερα από συμφωνία των σουλιωτικών γενών που την υπεράσπιζαν έως τότε.


12-16 Δεκεμβρίου
Υπογράφεται η συνθήκη παράδοσης του Σουλίου.
Σταδιακή αποχώρηση των γενών από το τετραχώρι (Σούλι, Κιάφα, Σαμοβίνα και Αβαρίκο).
Το μεγαλύτερο μέρος των Σουλιωτών κατευθύνεται προς την Πάργα.


16 Δεκεμβρίου
Ανατίναξη της πυριτιδαποθήκης στο Κούγκι με τον Σαμουήλ.

Ο Αλή πασάς βρίσκεται στο έρημο πια Σούλι,
απ' όπου εξαπολύει ανηλεή καταδίωξη των Σουλιωτών,
παρά τις συμφωνίες που έχουν συναφθεί.
*
[..]λίγο πριν, όταν ένας από τους Τούρκους αξιωματούχους
της επιτροπής παραλαβής του φρουρίου και του πολεμικού υλικού
είχε μιλήσει με χαιρεκακία,
για το πώς φαντάζεται ότι θα τον μεταχειριστεί ο Αλής καθώς πέφτει ήδη στα χέρια του,
ο Σαμουήλ, κατά τον Π.Α. Σαλαπόντα (δεν βρήκα βιογραφικά στοιχεία του), απαντά :
«Δεν είναι άξιος ο πασάς να πιάση Σουλιώτη που ξεύρει πολλά μονοπάτια του θανάτου»..

***

Πριν την Ελληνική Επανάσταση, το Σούλι αριθμούσε περίπου 15.000 άτομα
Στο τέλος της Επανάστασης μόλις 200 Σουλιώτες είχαν επιζήσει
οι οποίοι διασκορπίστηκαν σε όλη την Ελλάδα και δεν επέστρεψαν ποτέ στο Σούλι

Από τα 11 χωριά του Σουλίου, μόνο η Σαμονίβα κατοικείται σήμερα,
από ανθρώπους, που δεν έχουν καμία σχέση με τους Σουλιώτες,
ενώ σώζονται τα ερείπια του Κουγκίου και του φρουρίου της Κιάφας
καθώς επίσης και τα διάσημα "Πηγάδια" στη Σαμονίβα.


*******

http://www.vrellis.gr/gp/exhibition0109.html



http://www.slang.gr/lemma/show/tha_ginoume_Kougki_6580










Κούγκι Κιάφα

***


Χαρακτικό με φανταστική παράσταση του Σουλίου, Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη


***



Ary Scheffer  (Γάλλος ζωγράφος, 1795 – 1858)
 Οι Σουλιώτισσες, Les Femmes souliotes, The Souliot Women, 1827
(Λάδι σε μουσαμά Μουσείο Λούβρου, Παρίσι)

 ***

 H αναφορά για το Ζάλογγο
 του Γάλλου ακαδημαϊκού φιλόλογου, ιστορικού και κριτικού Κλωντ Φωριέλ
(Claude Charles Fauriel, 1772 – 1844)
 κυριάρχησε σ΄ όλες τις μετέπειτα ιστορικές αναφορές.



http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%BF%CF%81%CF%8C%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%96%CE%B1%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B3%CE%BF%CF%85





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου